Drilling Skins Tail

Some big Skin parts of the tail part of the Fuselage are going to be match-drilled today. The nice part of these “big parts” is that it seems as great progress.

Once the Bulkheads are clecoed to the bottom skin, I can insert the J-channels (stringers) in the Bulkheads and cleco the skins to the Bulkheads. Since the J-channels are not drilled yet, the skin cannot be clecoed the these J-channels. That’s actually the main goal of this session.

It’s nice if you can turn the tail cone, to easy cleco the skin. Also the first (biggest) Bulkhead is inserted, but should NOT be drilled at this time.

Although it already looks big, it weighs very little.

Every two or three holes I insert a cleco to keep the skin firm against the Bulkheads. Now I start drilling the holes in the J-channels, every third hole and cleco the skin to the J-channel.

As always I do not use an “official” #40 drill bit, but a 2mm “standard” drill that it’s a fraction smaller and a lot cheaper. This way I keep my good drill bits in shape.

With all the holes drilled in the center of the J-channel and clecoed, I can start match-drilling all the holes to the final size.

Only to end with disassembling the whole structure, to be able to prime the parts (sigh).

Time: 4 Hours, Rivets: 0/0 (2019-08-31)
Time: 5 Hours, Rivets: 0/0 (2019-09-01)

Video

2 thoughts on “Drilling Skins Tail

  1. beste,
    samen met een vriend/collega zijn wij aan een RV8 begonnen. Momenteel zijn we een beetje op zoek naar leveranciers voor primer en tank sealer. Waar haal jij je materiaal?
    Alvast bedankt voor de mooie informatieve site die je hebt opgebouwd,
    mvg, Werner

    1. Hoi,

      Ik heb hier en daar (online) gezocht en kwam uit op de volgende middelen:
      – tools: https://planetools.com/products/the-gold-standard-of-rv-tool-kits
      hier zitten ook de Scotch Brite pads in om het aluminium te scuffen.
      – Ontvetter: https://www.nonpaintstore.nl/nl/kristal-aqua-degreaser-3-000.html
      te gebruiken na scuffen (voor primen)
      – Wash primer: https://www.nonpaintstore.nl/nl/sikkens-washprimer-1k-cf.html
      ook te verkrijgen in spuitbus (handig voor kleine stukjes) https://www.nonpaintstore.nl/nl/sikkens-washprimer-1k-cf-in-spray-can-400-ml.html
      – Verdunner: https://www.nonpaintstore.nl/nl/sikkens-reducer.html
      – tank sealant: https://shop.vansaircraft.com/cgi-bin/shop.cgi?ident=1573330929-112-270&browse=misc&product=proseal
      gewoon van Van’s besteld bij de wing kit.
      tip: ik gebruik lege kit dispensers om zelf te vullen met tank sealant. Dat werkt veel beter dan met een lolly pop stick.
      https://www.gyzs.nl/den-braven-koker-leeg-voor-kitpistool-e-310-pe.html
      Groet,
      Marcel

Leave a Reply to Werner Peeters Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *